Veiligheid 23 oktober 2018

Als agent het verschil maken in Rotterdam

Ruben van der Meijde is Wijkagent Operationeel Expert bij de politie Rotterdam en is tevens gebiedsverantwoordelijke voor de wijken Zuidwijk, Pendrecht en Heijplaat. In zijn dagelijkse werkzaamheden is hij met name bezig met ontwikkelingen in de wijk gericht op netwerken. “Het is mijn plicht om Rotterdam veiliger te maken en te houden. Ik sta ervoor om elke dag een keer het verschil te kunnen maken.”

Om dit te verwezenlijken werkt Ruben intensief samen met ketenpartners, zoals de recherche, gemeente, stadsmariniers en andere politiediensten. “Samen zetten we grove lijnen uit met wat we willen bereiken in de aandachtsgebieden Zuidwijk, Pendrecht en Heijplaat.” Voor Ruben is elke inbraak in een van deze wijken er één teveel. “Inbraken zijn niet nodig. Voor de jeugd is een inbraak vaak een ‘instapdelict’, waarna grotere delicten volgen. Inbraken voorkomen is, naast de taak van de politie, ook een verantwoordelijkheid van de burgers.

De kracht van social marketing

Ruben is met social marketing in aanraking gekomen via Michelle Visser, beleidsadviseur bij directie Veiligheid van de gemeente Rotterdam. “Op een gegeven moment waren er een honderdtal inbraken, maar burgers maakten vaak geen melding en deden hun deuren niet op slot. Aan flyeren en deur-aan-deur informeren deden wij al. Dit mocht alleen niet baten. Wat wij samen wilden bereiken was de inwoners overtuigen om met ons mee te werken, de ‘hoe en waarom’ zijn wij te weten gekomen met social marketingonderzoek.”

In de praktijk

Het social marketing onderzoek in Pendrecht en Vreewijk heeft Ruben van dichtbij meegemaakt. Zo is hij zelf enkele keren met de onderzoekers de wijk ingegaan om nog eens goed met de bewoners te spreken. “Er zijn veel interviews gevoerd in de wijken Pendrecht en Vreewijk. Hier waren de aantallen inbraken het hoogste.

Uit de gesprekken in Pendrecht kwamen kinderen heel nadrukkelijk naar voren. Dit is een openbaring voor ons als politie geweest.” Vanuit het onderzoek is er samen met de gemeente Rotterdam (onderzoekbureau W&I en Keessie) gekozen om de mascotte ‘Das’ te creëren, en zo in te spelen op informatievoorziening gericht naar de kinderen.

“Om Das tot leven te laten komen, zijn er pootafdrukken gespoten in de wijken en heb ik op alle scholen kinderen gevraagd om mee te zoeken naar van wie de pootafdrukken waren. Dit werd een hele hype in de wijk. Er is vanuit het onderzoek gefocust op de groepen 4, 5, 6 en 7 van basisscholen.” De onderwerpen: deur op slot, melden en goud  uit huis, zijn leidend geweest voor de kinderen vanuit het onderzoek. “Scholen hielpen fanatiek en ook ouders vonden de interventie leuk. Op een gegeven moment deden kinderen de beweging van het omdraaien van een sleutel in een sleutelgat van Das allemaal na. Dit is een soort slogan geworden.”

Als resultaat uit het onderzoek is Das ook gekoppeld aan snelheidscontroles, waar kinderen een verkeerscertificaat konden behalen en een dievenspeurtocht waar Das samen met de kinderen en politie op boevenjacht gingen in de wijk Pendrecht. Tevens is er gestart met Dassenwachters, kinderen worden hierbij als bondgenoten van de politie ingezet en helpen samen de wijk veiliger te maken. “Das is niet meer weg te denken bij de kinderen in de wijk. Zo hopen we in de toekomst zoveel mogelijk maatschappelijke en veiligheidsthema’s aan Dasveilig op te hangen.”

“Social marketing bindt kinderen aan veiligheid.” 

Toekomstplannen

Das is volgens Ruben een goed middel om ook in de toekomst in te zetten op maatschappelijke en veiligheidsthema’s. “We zien dat het aantal heterdaad meldingen isgestegen en het contact tussen de gemeente Rotterdam, de politie en de kinderen sterk is verbeterd. We moeten er goed gebruik van maken dat kinderen ons al kennen en Das is hierbij de beste boodschapper, met dank aan social marketing.”

Informatie over ‘Das en de politie?’

Meer weten over ‘Das’? Kijk dan de video van ‘Like je Wijk’ met Das en Ruben: