Inspiratie 29 april 2017

Campagne ColaLife 

In de wereld van social marketing en gedragsverandering is het vaak de P van Promotie die in de spotlights staat. Maar zowel in de social- als in de commerciële marketing, is ook de P van Plaats van groot belang – alle services moeten immers op de juiste tijd, op de juiste plaats, worden aangeboden.  

Bijna iedereen die in de marketing werkt heeft het weleens over Coca-Cola. Want hoe makkelijk is het voor iedereen, om in elke stad en op elk deel van de wereld, een blikje cola te vinden? Coca-Cola begrijpt hoe ze mensen moeten bereiken, al lijkt het soms nog zo lastig. Social marketeers kunnen hier een hoop van leren.  

AirPods 

Een mooi voorbeeld daarvan is de campagne ColaLife. Dit project is puur vrijwillig opgezet om mensen wereldwijd te helpen hun leven en gezondheid te verbeteren. Hoe ze dat doen? Door ongebruikte ruimte te vullen met spullen van waarde! Ze ontwierpen en innovatieve verpakking: ‘AirPods’. De AirPod is een klein doosje dat precies tussen de lege ruimtes past in een Coca-Cola kratje – tussen de ‘flessenhalsjes’ in.  

Liefde voor het merk 

Door van deze eerder ‘nutteloze’ ruimte iets nuttigs te maken -en er medicijnen, hydratatie zout, waterzuiveringstabletten of andere producten die hard nodig zijn in op te bergen- zorgt dat voor meer liefde voor het merk en onbewust ook voor het drankje. 

Met de AirPods hoopte Coca Cola op minder kindersterfte in ontwikkelingslanden, verbetering van de gezondheid van (jonge) moeders en afname van HIV/AIDS, malaria en andere ziektes. 

 

Kijk voor meer informatie over ColaLife op:
http://www.colalife.org