Inspiratie 10 september 2017

Campagne Don’t Mess with Texas

In 1985 had de Amerikaanse staat Texas een groot probleem met de hoeveelheden afval langs de weg. Om dit prijzige en vieze probleem aan te pakken lanceerde de Texas Highway Commission een educatieve campagne genaamd: Don’t Mess with Texas’.  

Niet alleen het bewustzijn over het afval groeide onder de bevolking, maar het bood ook oplossingen om het probleem aan te pakken door middel van Campus Cleanups en Trash Off (de grootste vuilophaal dag). Via ‘Report a Litterer’ konden de mensen die anderen afval zag dumpen dit anoniem rapporteren via de website.  

Database 

Ze gaven de datum, het tijdstip, en de locatie van het dumpen op en gaven daarbij een kentekennummer en beschrijving van de auto. De informatie werd geregistreerd in een database die bij een exacte match de eigenaar een waarschuwing stuurde richting het adres van de vervuiler.  

Geen probleem 

‘Don’t Mess with Texas’ bleek zo succesvol, dat de campagne vandaag de dag nog steeds loopt. Sinds de start van dit project in 1985 is het aantal kilo afval dat gedumpt wordt aanzienlijk verminderd, waardoor dit geen probleem meer is in Texas.  

Deze campagne is een goed voorbeeld van effectief ‘beleid’ dat opgenomen kan worden in een social marketing campagne. Ongewenste gedragingen kunnen op deze manier worden teruggedrongen, gestraft of ontmoedigd worden met gepaste technieken. 

 

Kijk voor meer informatie op:
– www.dontmesswithtexas.org