Inspiratie 15 november 2017

Campagne Red Card 

HIV en AIDS is in bepaalde delen van de wereld nog steeds een schrijnend probleem. Om te voorkomen dat de ziekte nog verder zou verspreiden, was het van belang dat meer meisjes en vrouwen het zelfvertrouwen kregen om ‘nee’ te zeggen. De non-profit organisatie Academy of Educational Development (AED) pakte dat aan door de ‘Red Card’ te introduceren, afgeleid van de rode kaart in het voetbal, die ingezet wordt om agressieve en vervelende spelers eruit te zetten. 

Rode kaart 

Meisjes en vrouwen van Madagaskar gebruiken de rode kaarten nog steeds als een ijsbreker voor het aansnijden van gevoelige onderwerpen en het stoppen van riskant en ongepast gedrag op school, feetsjes, thuis, en op afspraakjes. De rode kaarten zijn 1,5 miljoen keer weggegeven aan meisjes door het hele land. 

Reclamespotjes 

Om het initiatief af te trappen, lanceerde de AED reclamespotjes van meisjes in gangbare, maar lastige situaties. Een voorbeeld daarvan is een filmpje van een jong koppel, waarvan de jongen niet wil luisteren naar het meisje dat vraagt om frisdrank in plaats van alcohol. Omdat ze niet meer weet hoe ze het anders moet zeggen, trekt ze de rode kaart, schudt haar hoofd en zegt met overtuiging: “Ik heb nu al drie keer gezegd dat ik frisdrank wil. Waarom luister je niet naar me?” Vervolgens vertrekt ze.  

Het effect 

Terwijl de vier verschillende reclamespotjes op TV te zien waren, waren de meisjes en vrouwen door het hele land op scholen en sportclubs aan het leren en oefenen hoe ze hun rode kaart konden inzetten in onprettige situaties. Binnen een paar weken gaven de dames aan niet meer de deur uit te gaan zonder hun rode kaart en daalden de cijfers van agressie tegenover vrouwen aanzienlijk.  

 

Kijk voor meer informatie over deze campagne op: 

http://www.aed.org