Inspiratie 28 november 2017

Campagne Road Crew

Dronken in de auto stappen is nooit goed; dat weet iedereen. Maar helaas gebeuren er elk jaar nog steeds ongelukken die gerelateerd zijn aan alcoholgebruik. In 2001 wilde De Wisconsin Department of Transportation in Amerika samen met de National Highway Traffic Safety Administration daarom een campagne lanceren om jonge mannen met een slok op achter het stuur vandaan te houden.  

Tijdens het project, genaamd Road Crew, onderzochten de wetenschappers wat de beste manier was om dronken bestuurders te ontmoedigen om in de auto te stappen én ze te motiveren richting een ander type vervoer.  

Luchtig en leuk  

Het project werd vooral luchtig opgezet, zonder een belerende toon of direct te communiceren wat de gevaren zijn van rijden onder invloed van drank. Het ging namelijk niet om mannen met een serieus drankprobleem, maar meer om mensen die na een avondje stappen geen idee hadden hoe ze anders thuis moesten komen. De onderzoekers boden daarom de mogelijkheid om door een limousine of een old-timer opgehaald en thuisgebracht te worden op een avond uit. De focus lag op prettig, leuk, makkelijk en probleemloos de deur uit kunnen en weer thuis komen zonder gedoe. 

Bewustzijn 

De Road Crew bleek al snel een succes. De evaluaties lieten zien dat het bewustzijn van de mannen over dit onderwerp snel toenam. Ook inspireerden zij anderen weer om ook gebruik te maken van Road Crew, zodat potentiële drinkers niet in hun auto stapten als ze uitgingen. Hiermee werd de kans op ongelukken aanzienlijk verminderd. In slechts 1 jaar tijd was er een toename van 70% in kennis over dit onderwerp.   

610.000 dollar en 15 ongelukken 

Op basis van deze resultaten kon na 1 jaar tijd worden geconcludeerd dat ze met Road Crew ongeveer 15 alcoholgerelateerde ongelukken wisten te voorkomen. Qua kosten voor alle schades kwam dat neer op zo’n 610.000 dollar. Ondanks dat deze cijfers slechts een inschatting waren, gaven ze een duidelijk beeld van de impact die de Road Crew Project heeft gehad in Amerika.