Inspiratie 7 juli 2017

Campagne Way to Go! 

Dat de uitstoot van auto’s niet gezond is, weten we inmiddels allemaal. Maar uit onderzoeken blijkt dat het voor kinderen nog een veel groter probleem is. Ouders zijn bezorgd over de gezondheid van hun kinderen als ze horen hoeveel impact de uitlaatgassen eigenlijk hebben, omdat ze er vaak niet zo bij stilstaan.  

Duurzaam gedrag 

De social marketing campagne Way to Go! is een programma dat speciaal ontwikkeld was om de impact van schadelijke uitstoot te verminderen, door middel van het stimuleren van duurzaam gedrag. De campagne moedigde kinderen onder andere aan om lopend, op de fiets, via carpooling of met openbaar vervoer naar school te gaan, in plaats van met de auto gebracht te worden door hun ouders.  

Veiligheid  

Als ze zich inschreven om mee te doen, ontvingen ze een Way to Go! kit, waar onder andere weetjes en cijfers in staan over het milieu en waarom het zo belangrijk is om hiermee aan de slag te gaan. Het benadrukte het belang van veilig reizen en het maken van de juiste, duurzame keuzes als het op reizen aankwam.  

Van 150 naar 4 

Meer dan 450 kinderen schreven zich in voor Way to Go! Sommige scholen lieten weten dat ze een toename constateerden van 50% aan kinderen die lopend naar school gingen. Een school meldde zelfs dat het aantal ouders die hun kinderen met de auto naar school bracht was gedaald van 150 naar 4!

 

Bronnen:
– French, J., Merritt, R., & Reynolds, L. (2011).Social marketing casebook. Sage. 

Beeld: https://pixabay.com/nl/bus-van-de-school-bus-school-1770047/