Leefbaarheid 16 augustus 2021

De kansen van Rotterdamse leerlingen vergroten en maatschappelijk betrokken zijn

Introductie

Mouna Tariky is beleidsadviseur bij de afdeling J&O OW Primair onderwijs binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling. Mouna werkt aan verschillende onderwerpen binnen het thema ‘jeugd’, waaronder het leerlingenvervoer in Rotterdam. In Rotterdam kunnen leerlingen met een mentale of fysieke beperking gebruik maken van het leerlingenvervoer.

“De gemeente wil deze leerlingen in Rotterdam stimuleren meer zelfstandig te reizen, dit is goed voor de algemene ontwikkeling en biedt meer opleidingskansen voor later.”

Mouna geeft aan dat de gemeente signaleerde dat een groot deel van de ouders, wiens kind een mentale of fysieke beperking heeft, het kind niet stimuleert om zelfstandig naar school te reizen, bijvoorbeeld met de fiets of het openbaar vervoer. Dit terwijl het zelfstandig reizen volgens Mouna grote positieve effecten kan hebben op de ontwikkeling van het kind, zoals het vergroten van het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van kinderen.

“Binnen de gemeente vroegen wij ons af waarom ouders de keuze voor zelfstandig reizen zelden overwegen. Wij waren overtuigd dat dit bijna wel met het gedrag van ouders en/of kinderen te maken moest hebben. Voor dit vraagstuk hebben wij social marketing onderzoek ingezet.”

De kracht van social marketing
De vraag die in het social marketing onderzoek centraal stond, is hoe ouders en kinderen gestimuleerd kunnen worden tot zelfstandig reizen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets. In het onderzoek is gesproken met relevante stakeholders binnen scholen, maar ook met ouders en kinderen.

“Wij wilden te weten komen wat de achterliggende drijfveren zijn van ouders en leerlingen rond het zelfstandig reizen. Ook wilden wij te weten komen welke motivaties en barrières zij ervaren om wel of geen gebruik maken van leerlingenvervoer.”

Mouna geeft aan dat de belangrijkste inzichten uit het social marketing onderzoek zijn dat vooral ouders denken dat hun kind niet zelfstandig kan reizen en dit voor ouders zwaarder weegt dan de huidige financiële drempel die zij ervaren. Zij vertelt dat ze positief verrast was dat kinderen in het onderzoek aangaven juist graag zelfstandig te willen reizen, omdat zij hierdoor meer vrije tijd hebben na schooltijd.

“Als hun kind eenmaal aangepast vervoer krijgt, zien ouders dit als vanzelfsprekend. Dit idee wil de gemeente veranderen door te laten zien dat er veel mogelijk is en door ouders zo veel mogelijk persoonlijk over de drempel te helpen bij deze spannende stap.”

In de praktijk
In de praktijk heeft het social marketing traject volgens Mouna al direct concrete resultaten opgeleverd. Zo heeft het onderzoek inzicht gegeven in wat scholen, ouders en leerlingen belangrijk vinden en wat hen weerhoudt van het zetten van de stap van aangepast vervoer naar openbaar vervoer of fiets. Mouna vertelt dat zij op basis van de maatregelen, acties en communicatie hierop kunnen aansluiten, zodat scholen, ouders en leerlingen beter aangesproken en bereikt kunnen worden.

“Zo zijn er vanuit de gemeente gericht brieven naar scholen gestuurd om ouders te informeren over de mogelijkheden tot zelfstandig reizen. Daarnaast zijn ouders persoonlijk benaderd, om hen te informeren over de mogelijkheid tot het ontvangen van een vergoeding, wanneer ouders hun kind gebruik laten maken van het openbaar vervoer.”

Toekomstplannen
Mouna wil in de toekomst graag verder met social marketing.

“Voor nu is het belangrijk om te ontwikkelen op basis van de inzichten die voort zijn gekomen uit het social marketing onderzoek, zodat uiteindelijk zo veel mogelijk kinderen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer of de fiets.”

Informatie over Leerlingenvervoer?
Meer weten over leerlingenvervoer? Kijk hier voor meer informatie.