Artikelen 23 september 2020

Een plek creëren waar je met plezier kan leven, wonen en werken

Introductie

Sinds 2006 is Marcel Dela Haije stadsmarinier in Rotterdam, waarbij hij zich sinds 2014 richt op veiligheid in Rotterdam Zuid. Samen met partners zet Marcel zich in om de winkelstraten Beijerlandselaan en Groene Hilledijk in de Rotterdamse wijk Feijenoord rigoureus te transformeren. Het doel van de aanpak is een prettiger winkel- en woonomgeving. Door een gezamenlijke aanpak in de alliantie ‘Hand in Hand’ wordt hierop ingezet. Een belangrijke pijler in de aanpak is het creëren van een sterk lokaal ondernemersklimaat, waarbij goed ondernemerschap centraal staat. De winkelstraten hadden lange tijd te kampen met  een negatief imago en zelfbeeld. Daarom vindt Marcel het belangrijk een nieuw perspectief te schetsen voor het gebied. Hij heeft social marketing onderzoek laten uitvoeren onder ondernemers op de Beijerlandselaan en Groende Hilledijk. Om hun belevingswereld, drijfveren en hun visie op goed ondernemerschap in kaart te brengen. 

“Als stadsmarinier heb je een vrije rol, je smeedt een coalitie met allerlei partijen die hetzelfde doel hebben en gaat samen met hen aan de slag om problemen op te lossen. Ik had sterk het gevoel dat als we op een effectieve manier willen werken, we de ondernemers van de winkelstraat een serieuze bijdrage moeten laten leveren. Dus moeten wij ons verdiepen in wat ze wel en niet willen en waarom.”

Social marketing onderzoek

Volgens Marcel heeft het social marketing onderzoek veel inzichten opgeleverd. Hoe de culturele normen van ondernemers in het gebied een zekere manier van ondernemen met zich meebrengen. Inzicht in deze normen hoeft volgens Marcel overigens niet te betekenen dat hij het volledig eens is met bepaalde standpunten. Voor hem betekent het dat je op een zorgzame en professionele manier om kan gaan met de doelgroep en beter in kan spelen op de intrinsieke motivatie van de doelgroep.

“Over het idee dat je alles van je onderneming buiten op de stoep zet, ben ik zelf niet enthousiast. Maar een deel van de ondernemers komt uit culturen waarbij het ‘bazaar concept’ gebruikelijk is, dus willen zij hun waren juist buiten presenteren en met klanten in gesprek gaan. Dat gingen we pas veel beter begrijpen toen we de resultaten van het onderzoek terugkregen.” 

Enkele voorbeelden van pijnpunten van ondernemers in de winkelstraten zijn de toegankelijkheid van de parkeergarages, die voor klanten moeilijk te vinden waren, en het feit dat het winkelgebied voorheen veelal met negatieve nieuwsberichten in de media kwam. Uit het onderzoek is gebleken dat er grote behoefte was aan een positief tegengeluid. Om deze reden wordt er op dit moment meer ingezet op positieve berichtgeving over het gebied. Dat betekent niet dat de aanpak van ondermijning stopt. Integendeel.

“We voeren veel ‘knock and talk’ gesprekken. Dat werkt naar beide kanten: zowel naar eerlijke als naar malafide ondernemers. Onze brede aanpak wordt ook zichtbaarder en leidt tot positieve nieuwsberichten. Waar het nieuws vroeger vooral over schietpartijen, criminaliteit en overvallen ging, gaat het nu over prachtige glas in lood ramen, een mooi nieuw restaurant en de hulp die ondernemers elkaar in coronatijd bieden.”

Toekomstplannen

Marcel geeft aan dat er in de toekomst volop nieuwe mogelijkheden zijn om social marketing in te zetten om specifieke vraagstukken aan te pakken. Hij ziet de diversiteit van de stad, wat hem motiveert om meer vanuit het perspectief van de verschillende doelgroepen te denken en te handelen. 

“Ik ben ervan overtuigd dat ik social marketing vaker ga gebruiken, omdat ik besef dat bij elke opdracht in de complexe en dynamische samenleving van Rotterdam, je op een veel effectievere manier werkt als je de verschillende doelgroepen  daadwerkelijk kent en begrijpt.”

Informatie over stadsmariniers in Rotterdam

Meer weten over de stadsmariniers? Op www.rotterdam.nl/stadsmariniers is meer achtergrondinformatie te vinden.