Inspiratie 20 november 2018

De gezondheid van Rotterdammers bevorderen

Tine de Hoop is senior beleidsadviseur binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Rotterdam. De afdeling werkt aan een gezonder en vitaler Rotterdam, door vraagstukken op te pakken die te maken hebben met gezondheidsbevordering van Rotterdammers.

“Het is altijd zoeken naar manieren hoe je iets het beste doet, helemaal als het op onderwerpen met gezondheid aankomt.” De gemeente Rotterdam vindt het volgens Tine belangrijk om samen met onze partners de gezondheid van de Rotterdamse bewoners te stimuleren. Ondersteuning van de gezondheid is belangrijk voor de huidige en toekomstige Rotterdamse samenleving. “Om dit te ondersteunen is social marketing een perfecte basis.”

De kracht van social marketing

Tine kwam als een van de eersten binnen de gemeente Rotterdam in aanraking met social marketing. “Een collega informeerde mij over een summerschool in het buitenland waar ze over social marketing hoorde. Zij heeft mijn toenmalige directeur van de GGD enthousiast gemaakt over de methodiek.” Op haar aanraden heeft Tine een korte opleiding in Brighton gevolgd over Social marketing op het gebied van gezondheid. Toen kon het balletje gaan rollen en zijn we de social marketing ambassadeurs geworden.”

Tine zag dat ook de andere collega’s binnen de gemeente geïnteresseerd raakten in social marketing. “Op een gegeven moment gingen wij kijken wat social marketing voor het groter geheel kon betekenen, gericht op Rotterdam en wat de stad nodig heeft. ”En wat je kunt met de boodschap dat de doelgroep voorop staat.”

In de praktijk

Als gevolg van de groeiende interesse heeft Tine samen met W&I Group een social marketing opleiding opgezet voor medewerkers binnen de gemeente. “Wij hebben hierbij de manier van Brighton een beetje overgenomen. Dit zorgde voor veel enthousiasme en belangstelling. Ons doel was de kennis bij collega’s terecht te laten komen. Om dit te bereiken hebben wij iedereen betrokken, onder andere communicatieadviseurs en beleidsadviseurs.”

Gedurende één jaar zijn er twaalf adviseurs intensief getraind op social marketing. “Elke communicatieadviseur werd gekoppeld aan een beleidsadviseur, zo konden krachten worden gebundeld. Voor de casussen uit de praktijk, werd er gezorgd voor echte opdrachtgevers met een maatschappelijk relevant probleem.” Samen met de Hogeschool Rotterdam werden er ‘pressure cookers’ gehouden. Dat zijn sessies waar studenten samen met medewerkers van de gemeente een dag in overleg gingen met opdrachtgevers uit het veld. “Hieruit zijn inspiratiesessies voortgekomen, trainingen waarvoor medewerkers uit verschillende clusters zich kunnen aanmelden. Er wordt dan geoefend met een vraagstuk uit de eigen praktijk waarop ze social marketing toepassen. Dit is voor hen soms een hele openbaring.”

“Social marketing vormt een mooie basis binnen Gezondheid, Welzijn en participatie.”

Toekomstplannen

Begrippen als persona’s en segmenteren zijn tegenwoordig niet meer weg te denken binnen de gemeente. “Het is vooral belangrijk dat de onderdelen van social marketing en de methodiek levend blijven. Ik geloof dat social marketing zelf wel de weg blijft vinden binnen de gemeente, maar we moeten het er vooral expliciet met elkaar over hebben, zodat iedereen van de voordelen van social marketing kan blijven profiteren.”

Informatie over Gemeente Rotterdam

Meer weten over Gezondheid, Welzijn en Participatie? Op www.rotterdam.nl is informatie over de werkwijze te vinden.