Onderwijs 2 december 2018

Meer jongeren aan techniek

Binnen Gemeente Rotterdam is Désirée van Dijk als programmamanager verantwoordelijk voor het programma Kiezen voor Techniek en Technologie. Dit doet zij voor het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling binnen de afdeling Onderwijs. “Ik wil jongeren graag een kans geven kennis te maken met de wereld van techniek.”

Het belangrijkste doel van Désirée is om met haar werk meer jongeren binnen het onderwijs te motiveren met techniek aan de slag te gaan en een technische opleiding te volgen. “Binnen Kiezen voor Techniek en Technologie kan er een splitsing worden gemaakt op drie hoofdthema’s: ‘Kiezen voor techniek’, ‘Leren in de techniek’ en ‘Werken in de techniek’. Vooral jongeren laten kiezen voor techniek en hen leren wat er met techniek mogelijk is, is wat mij bezighoudt.” Uit onderzoek blijkt dat kinderen voor hun negende levensjaar al kennis moeten hebben gemaakt met techniek om te weten of het ze interesseert. “Op die leeftijd zijn kinderen nog onbevooroordeeld. Daarna wordt techniek al snel een ‘jongensding’. Dat is jammer, want techniek is enorm leuk!”

Volgens Désirée zijn er verschillende maatschappelijke kosten en baten als kinderen eerder voor techniek kiezen. “Een groot voordeel is dat kinderen met techniek hun talenten kunnen ontwikkelen. Ze leren hoe iets tot stand komt. Ze leren niet alleen hoe ze iets moeten maken, maar hoe iets in elkaar zit. Het hele denkproces is ontzettend waardevol voor kinderen! Als er meer jongeren in de techniek gaan, ontstaan er ook minder werkloosheidsproblemen en draait de economie beter. Kosten voor de maatschappij? Geen. Wij lopen alleen veel talenten en grote kansen mis als te weinig mensen voor techniek kiezen.”

De kracht van social marketing

Via collega’s van Lekker Fit kwam Désirée voor het eerst in aanraking met social marketing. “Tijdens mijn werk als afdelingshoofd Communicatie werd ik al geïnspireerd door deze vernieuwende manier van kijken.” Ze concludeerde al snel dat er veel mogelijkheden zijn met social marketing.

Voor Kiezen voor Techniek en Technologie zag zij in dat social marketing een grote kans kon zijn. “Ik heb destijds de vraag gesteld: ‘we willen graag meer jongeren in de techniek krijgen, waarom gebeurt dat nu dan nog niet en hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren eerder voor techniek gaan kiezen? Met diepgaand social marketing onderzoek hebben wij hier de juiste antwoorden op gekregen.’”

In de praktijk

Désirée heeft met Kiezen voor Techniek en Technologie in de eerste fase vooral ingezet op het basisonderwijs. Er is onderzocht welke kansen en belemmeringen er zijn bij techniek. “Wij hebben hierbij gekeken naar kinderen en leerkrachten. De vraag die wij ons hierbij hebben gesteld was: ‘hoe kijken kinderen zelf tegen techniek aan en waarom kijken ze er zo tegenaan? Wat zijn drempels bij leerkrachten om meer techniekles te geven? Hieruit bleek dat leerkrachten vooral bang zijn voor het onbekende, een beperkt beeld van techniek hebben en dat kinderen techniek al snel moeilijk of saai gaan vinden. Wij wilden hierbij echt de slag slaan: hoe komen we nu wél bij leerkrachten en kinderen aan met onze boodschap?”

Vanuit het onderzoek zijn persona’s in kaart gebracht en producten ontwikkeld, zoals personakaarten waar de talenten van de jongeren op staan voor docenten. Ook is er een website ontwikkeld voor docenten en onderwijsmanagers. “Er zijn zes typen kinderen geïdentificeerd met verschillende talenten. Elk type hebben wij een talent toegekend vanuit hun intrinsieke motivatie en een specifiek aspect van de techniek. Zo ontstonden zes “onderzoeksbeesten en ontwerphelden” met ieder unieke eigenschappen. Bijvoorbeeld de “Oerdoener-natuurvriend” en de “Beter-beter-maker”. Kinderen werden zo wel geprikkeld. Ook leerkrachten stonden hier positief tegenover. Zij konden zo goed op de talenten inspelen. Uiteindelijk is het aantal basisscholen dat koos voor techniek van 20 procent naar 73 procent gestegen!”

“Social marketing kiest voor techniek.”

Toekomstplannen

Désirée is tevreden met wat social marketing tot nu toe bij haar vraagstuk heeft bereikt. “Dit jaar organiseren we in Rotterdam een Techniek Challenge. Kinderen van verschillende basisscholen gaan dan acht weken lang aan de slag met techniek. De challenge is ontwikkeld samen met partners, zoals basisscholen en pabo’s. De challenge is hierbij gebaseerd op de zes typen uit het social marketing onderzoek. De grote finale is in juni 2019.”

Ook in de toekomst gebruikt Désirée graag social marketing. “In de toekomst zou ik ook ouders mee willen nemen in een onderzoek. Hier is nog veel winst te behalen.”

Informatie over Kiezen voor Techniek en Technologie?

Meer weten over Kiezen voor Techniek en Technologie? Op ww.wtwijzer.org is informatie te vinden met aansprekende praktijkvoorbeelden van basisscholen.