Leefbaarheid 20 oktober 2020

Rotterdammers ondersteunen naar een schuldenvrije toekomst

Introductie

Jessie van Ooijen is werkzaam als Projectleider Trajectbegeleiding Programma Schuldenaanpak. Het doel van het programma is om de schulddienstverlening voor Rotterdammers met financiële problemen toegankelijker te maken. Jessie geeft aan dat veel Rotterdammers met financiële problemen de ondersteuning vanuit de gemeente nog onvoldoende weten te vinden. Dit is een groot probleem, omdat schuldenproblematiek niet alleen financieel gezien een tegenslag kan zijn. Schulden zorgen voor stress, depressieve gevoelens en een gevoel van uitzichtloosheid. Jessie geeft aan dat bewoners met beginnende schuldenproblematiek te veel drempels ervaren om ondersteuning te zoeken. Men wil niet geassocieerd worden met schulden, waardoor pas ondersteuning gezocht wordt als het echt niet anders kan. Vaak zijn de schulden dan al te hoog opgelopen. Het doel van het Programma Schuldenaanpak is om Rotterdammers in een eerder stadium te begeleiden naar de juiste ondersteuning. Daarbij is het van belang om de juiste woorden te gebruiken in de communicatie, zodat men zich aangesproken voelt.

“Je kan zo de plank misslaan, doordat je de doelgroep niet aanspreekt. Dan is zo’n dure campagne weggegooid geld. Het laatste dat je wilt, is dat mensen zich onjuist bejegend voelen, zeker met zulke gevoelige onderwerpen. We willen mensen helpen een beter perspectief te krijgen op een toekomst zonder schulden. We willen dat mensen zich geholpen voelen. ”

In de praktijk

Jessie is van mening dat het belangrijk is om na te denken over de wijze waarop het ondersteuningsaanbod en de ondersteunende middelen onder de aandacht worden gebracht bij Rotterdammers. Ze wilde achterhalen op welke manier zij de doelgroep op de juiste manier kan benaderen. Om deze reden heeft zij social marketing onderzoek laten uitvoeren. Uit het social marketing onderzoek bleek dat financiële zorgen en problematische schulden mede ontstaan door plotselinge en zeer ingrijpende veranderingen in het leven, waardoor het risico op financiële problemen vergroot wordt. Deze specifieke momenten zijn te duiden als life events en hebben direct invloed op het gedrag en de emotie van de doelgroep. Het life event zorgt ervoor dat financiële problemen in een snel tempo kunnen ontstaan of bestaande problemen kunnen verergeren, omdat emoties de overhand nemen en er tegelijkertijd financiële consequenties zijn die samenhangen met het life event.

Uit het onderzoek is gebleken dat men behoefte aan ondersteuning heeft van partners die betrokken zijn bij het life event. Om deze reden is Jessie een vervolgtraject gestart, waarbij samen met relevante partners de inzichten uit het onderzoek vertaald zijn naar kansen in de praktijk. Het doel is volgens Jessie om samen met verschillende ketenpartners de ondersteuning laagdrempeliger te maken.

“Wat mij opvalt is dat schuldenproblemen aan de basis staan voor andere problemen. Een life event is zo’n moment waarop je vroegtijdig problemen kan signaleren. Gelukkig zijn er veel ketenpartners, zoals welzijnsorganisaties en zorginstanties, die de doelgroep gemakkelijk kunnen bereiken. Er wordt meer ingezet op vroegsignalering en dat vind ik een hele mooie ontwikkeling.”

Toekomstplannen

Volgens Jessie is het belangrijk om gebruik te maken van social marketing, om een sterkere en duidelijkere positionering te hebben richting de doelgroep. Ze is van mening dat de verdiepende onderzoeken waardevolle informatie hebben opgeleverd en voor nieuwe ontwikkelingen hebben gezorgd.

“Ik denk dat je bijna niet zonder social marketing kunt. Als overheidsinstelling of ketenpartner binnen schulddienstverlening wil je uiteindelijk positioneren, een doel bereiken. Dan wil je dat op een succesvolle manier aan de man brengen, dus lijkt het me heel evident dat je daar social marketing voor wilt inzetten.”

Informatie over schuldenaanpak in Rotterdam

Meer weten over de schuldenaanpak in Rotterdam? Kijk hier voor meer informatie.