Artikelen 4 januari 2017

Traditionele vs. Social Marketing: wat is het verschil? (deel 1)

Veel mensen kennen het begrip marketing, maar de interpretatie ervan blijkt nogal divers. Bijna iedereen denkt aan verkoop en reclame, en sommigen plaatsen marketing en sales ook in hetzelfde hokje. Maar het vakgebied is een stuk breder dan dat.

 

Denk aan de strategie, het marketingonderzoek, merkmanagement en social media. Dit alles valt allemaal onder marketing. In het kort is marketing dus het doen van onderzoek naar behoeften van mensen, het vertalen van deze behoeften en diensten en het ontwikkelen van de juiste marketingstrategie met als doel om deze te ‘vermarkten’.

 

Gedrag is key

Social marketing lijkt hier wellicht in de kern op, maar toch zijn er wezenlijke verschillen met ‘gewone’ marketing. Bij social marketing ligt de focus meer op het maatschappelijke belang, en om blijvende verandering van gedachtegangen en gewoontes te realiseren. Gevaarlijk autorijden, met vuurwerk klungelen, ongezond eten, onzuinig met energie omspringen of roken, bijvoorbeeld. Gedrag is hierin altijd de sleutel. Want hoe krijgen we mensen zo ver om uit eigen motivatie bepaalde handelingen te veranderen? Handelingen die ze wellicht al jarenlang doen?

 

De klant voorop

Met deze vragen in ons achterhoofd kan social marketing wellicht het beste omschreven worden als ‘de toepassing van traditionele marketingmethodes voor het oplossen van maatschappelijke problemen’. Net als in de klassieke marketing staat in de social marketing de klant voorop, speelt het resultaat een grote rol en is het de bedoeling bepaald gedrag tot stand te brengen. Of dit nu gaat om een aankoop van een wasmachine, of een donatie aan een goed doel.

 

In deel 2 van deze reeks wordt verder ingegaan op wat nu de grootste verschillen zijn tussen traditionele en social marketing.