Artikelen 2 februari 2017

Traditionele vs. Social Marketing: wat is het verschil (deel 3)

In de vorige twee artikelen uit deze drieluik werd ingegaan op de overeenkomsten en de verschillen tussen traditionele en social marketing. In dit derde en laatste deel zetten we uiteen waarom social marketing anders is. In de ruimste zin van het woord.

Dé klant bestaat niet. Iedereen heeft zijn of haar eigen redenen en belangen om iets te doen (of niet te doen) in het leven. Omdat gedragsverandering vanuit social marketing zoveel impact heeft op iemands leven, volgt het resultaat meestal nooit in één keer, maar vaker in stapjes. Een gezond voedingspatroon helpt niet als mensen daarna weer terugvallen in hun oude gewoontes – dit lukt alleen als er bewust gekozen wordt om dit in het vervolg anders te doen.

Betutteling?

Soms krijgen mensen de kriebels van de term marketing, of het nu gaat om de traditionele of de social variant. Betutteling wordt door niemand gewaardeerd en we houden er niet van als ons de les wordt gelezen over wat we moeten eten, hoe vaak we moeten sporten of welke energieleverancier we moeten nemen. Marketing roept toch vaak nog op dat mensen worden misleidt, voorgelogen of gedwongen worden tot dingen die ze niet willen.

Anders denken én anders doen!

Social marketing neemt de doelgroep serieus en zet deze op de eerste plaats, waardoor het perspectief biedt op sociale interventies zonder te betuttelen. Wij weten dat de doelgroep hoe dan ook eigen keuzes maakt en vinden dit juist een van de mooiste aspecten van ons vak. Dat dit daarnaast ook betekent dat er maatschappelijke winsten worden geboekt, is een enorme stap vooruit waar in de maatschappij van vandaag de dag veel behoefte aan is. Dat is wellicht het grootste verschil dat we maken met social marketing; anders denken én anders doen.