Veiligheid 15 oktober 2018

Mooi en veilig Rotterdam

Michelle Visser is beleidsadviseur bij Directie Veiligheid van de gemeente Rotterdam. Veiligheid is een belangrijke voorwaarde voor een aantrekkelijke stad, waar Rotterdammers en bezoekers zich welkom, thuis en veilig voelen. “Ik houd mij voornamelijk bezig met Rotterdam-Zuid en de veiligheid in de wijken en voor de inwoners.”

Michelle houdt zich onder andere bezig met High Impact Crimes (HIC). “High Impact Crimes zijn misdrijven zoals straatroven, woninginbraken en overvallen. Helaas komen dit soort misdrijven veel voor in Rotterdam-Zuid. Elke dag zetten wij ons in om dit soort misdrijven te beperken.”

De kracht van social marketing

Michelle is geïnspireerd geraakt door social marketing toen zij een social marketing opleiding door W&I Group bijwoonde in de tijd dat zij nog werkzaam was als communicatieadviseur binnen de gemeente. “Ik geloof erg in de denkwijze van social marketing. Bij de gemeente deden we al veel te lang hetzelfde. Social marketing is een manier om te kijken of er andere deuren open kunnen.”

In de praktijk

Michelle is voor Directie Veiligheid betrokken bij verschillende social marketing onderzoeken. “Er is een onderzoek uitgevoerd om woninginbraken tegen te gaan in twee verschillende wijken, Vreewijk en Pendrecht. In het onderzoek zijn verschillende culturen betrokken, om zo specifiek op het gedrag in te gaan van de diverse segmenten binnen de doelgroep.” Na uitvoering van het onderzoek bleek dat kinderen een zogeheten ‘sweet spot’ zijn voor bewoners van Pendrecht waar het op veiligheid aankomt.

Om gedragsverandering te realiseren bij de ouders, moest er ingezet worden op de kinderen. Via de kinderen worden de ouders geprikkeld melding te maken als zij iets verdacht zien. In de uiteindelijke aanpak worden er drie HIC-thema’s behandeld: melding maken, deur op slot en goud in huis.

Na de onderzoeksfase is Michelle met de inzichten de strategiefase in gegaan, waarbij aan de hand van de marketingmix een aanpak is ontwikkeld, gericht op kinderen.

“Om dit concreet te maken is de interventie ‘Das Veilig’ ontwikkeld. Centraal hierbij staat het karakter ‘Das’, waarmee kinderen en ouders aangesproken worden. ‘Das’ is een figuur in de vorm van het dier, een das die kinderen positief informeert over preventie van woninginbraak.” Kinderen in Pendrecht zijn zo de ambassadeurs geworden om de preventieve boodschap rondom veiligheid achter de voordeur te krijgen bij de ouders. ‘Das’ is in levende lijve als mascotte aanwezig in de wijk. De belangrijkste partner van ‘Das’ in de campagne is de politie. Zo gaat ‘Das’ samen met de politie langs scholen om kinderen te informeren. Hiernaast wordt ‘Das’ ook gepromoot via het communicatiekanaal van politie Charlois en de Facebookpagina ‘Like je Wijk’.

“Dat ‘Das’ uit het onderzoek tot stand is gekomen is gewoon geweldig. Kinderen reageren heel leuk, ook op agenten als ze hen met ‘Das’ hebben gezien.”

“Social marketing is voor mij een manier om te kijken of er andere deuren open kunnen.”

Toekomstplannen

In de toekomst wil Michelle zich graag actief blijven inzetten voor Rotterdam-Zuid. “Ik hoop dat mijn inspanningen ervoor zorgen dat de waterkraan iets minder hard stroomt en we iets meer tijd krijgen om te dweilen in Rotterdam-Zuid. Social marketing kan daar echt wel in helpen.”

Als tip wil Michelle graag meegeven dat professionals rekening moeten houden met dat social marketing, naast nieuwe informatie, ook huidige kennis kan bevestigen. “Dit was bij ons het geval. De onderzoeken waren voor ons vooral een groot ‘oh ja’ moment. Toch hadden wij dit echt nodig om op een net iets andere manier aan de slag te gaan.”

Informatie over Directie Veiligheid?

Meer weten over de acties van Das Veilig? Op https://www.facebook.com/LikejeWijkPendrecht/ is meer achtergrondinformatie te vinden over de Das’ campagne in Pendrecht.